Historien

Haderslev Musikfestival ’80 regnes som den første egentlige Kløften Festival.
Bag festivalen stod Aktivitetshusets musikgruppe og Musikgruppen Ø Hasle Jazz, der i samarbejde med Haderslev Turistforening fik endagsfestivalen op og stå. 

Det var en publikumsmæssig succes. Folk ville nyde musik, øl og kærligheden udenfor i det gode, danske sommervejr. 

På festivalen program var Det Røde Vandtårn og Kløften aftegnet, og derfor var det naturligt at musikfestivalen blev til Kløften Festivalen med vandtårnet som vartegn. 

 

 

Allerede i 1981 voksede Kløften til en to-dages festival.
Successen fra 1980 førte til, at Kløften festival allerede året efter blev udvidet til to dage. Lokalpressen omtaler festivalen som en stor musik-, teater- og gøglerfestival, der inviterer til en bred folkelig og kulturel fest, samtidig med at mange amatørmusikere fik muligheden for at spille for et talstærkt publikum.

Strisserne kom før vi ventede dem…

Hele 19 bands var på plakaten i 1981. Hovednavnet var Gnags, der bl.a. optrådte med nummeret Rytmehans. Men det var Århusgruppen Kliché, med Lars Hug i forgrunden, der lukkede festivalen. De gik ikke mindre end halvanden time over tid, og til sidst kom politiet og lukkede festivalen. 

Læs hele historien

I forbindelse med Kløften Festivalens 40 års jubilæum udgav Støtteforeningen et magasin med en beskrivelse af alle 40 år.
Det er ikke blot underholdende læsning, men også en fortælling om en kulturel udvikling i Haderslev, og hvordan Kløften Festival er blevet til dét, den er i dag. For selvom tiden har forandret mange ting, er der noget, der ikke har ændret sig, og som kan mærkes hvert eneste år i Kløften, og det er, at Kløften samler mennesker for at nyde musik, øl og kærlighed

Vidste du?

Den grønne farve, der præger Kløften i dag, er hentet fra den allerførste festivalplakat.
I Kløften er den røde tråd nemlig grøn. Grøn som farven i Kløften på en sommerdag. Grøn som symbol på det liv, vi skaber sammen, når vi mødes. 

Vigtigt at vide

  • Når du søger, er det vigtigt, at du i tekstfeltet angiver, hvad du laver til dagligt, og hvad du er god til, så vi kan sætte dig til de rigtige opgaver.
  • Du er først registreret som frivillig, når du har fået fordelt opgaver, og er blevet en del af et team. Du bliver kontaktet af en driftleder.
  • Vi får rigtigt mange ansøgninger, og vi kan ikke nå at vende retur til alle.
    Det er derfor en god ide at holde øje med om vi et tæt på at være udsolgt, så du ikke pludselig står uden billet.
  • Dine kolleger skal kunne rengne med dig. Ellers fungerer det ikke. Så hvis du ikke møder op til dine vagter, bliver dit armbånd klippet.
  • Sørg for at skrive din rigtige alder og en mailadresse, vi kan fange dig på.

 

Regler for frivillige
Du er 16 år eller derover

Du kan blive frivillig når du er fyldt 16 år.
Er du under 16 år (men fyldt 13) kan du løse mindre opgaver før festivalens start, såfremt du har en voksen-relation, der også er frivillig. Der er begrænset antal pladser på hvert team.

Du kan arbejde 10 eller 30 timer

Som frivillig kan du vælge, om du vil være 10-timers hjælper eller fuldtidshjælper.

10-timers hjælper:
Du arbejder 10 timer under festivalen (bar/salg el.l) eller 10 timer før/efter festivalen (opstilling/nedtagning)

Fuldtidshjælper:
Du kan vælge mellem
– Fuldtidshjælper under festivalen – min. 30 timer
– Fuldtidshjælper før/under/efter festival – du skal her arbejde min. 30 timer – min. 1 hel dag under festival

Du kan tage ansvar
Sammen skaber vi en festival for mange tusind mennesker, og det kræver et nøje koordineret arbejde. Sikkerhed og ansvar er derfor ikke noget vi tager let på.
Det betyder at du møder til tiden. Når du møder ind trænger din teamkammerat nemlig til at blive afløst. Som frivillig er dit honorar en partoutbillet. Udebliver du fra en vagt, får du tilsendt en faktura på det beløb som en partout-billet koster.
Du er ikke påvirket af stoffer eller alkohol
Du må ikke drikke alkohol eller indtage stoffer når du er på vagt. Du må heller ikke møde påvirket op til en vagt.

Til gengæld ser vi rigtigt gerne, at du – når din vagt slutter, og du har taget hjælpertrøjen af – tager ud og nyder festen og den dér helt særlige Kløften-stemning, som du – gennem dit arbejde – har været med til at skabe.

Hjælpere der er beruset eller påvirket på arbejde, får klippet armbåndet, og mister muligheden for at være frivillig i fremtiden.

Du ved, at vi regner med dig

Du er VIGTIGT! Din teamleder har koordineret slagets gang nøje, og når vi er i gang kører arbejdet, og nogle gange går det stærkt.

Hvis du på nogen måder er i tvivl eller har spørgsmål, så gå til din teamleder. Hvis du er ny, er der helt sikkert også nogle af de mere erfarne teamkammerater, der gerne vil hjælpe dig. I Kløften-Familien skal vi altid kunne regne med hinanden.

Vores frivillige

Kontakt

Hvem skal du tale med?
Bestyrelsen

Anette Kastbjerg, Formand
Mail: Anette@kloften.dk
Tlf: 6163 5515

Lars Rosenlund, Næstformand
Mail: lr@kloften.dk
Tlf: 3031 1096

Bjarne Davidsen
Mail: bjarne@kloften.dk
Tlf: 2550 2010

Anette Erichsen
Mail: AE@kloften.dk
Tlf. 4034 5159

Jeanette Ravn
Mail: jeanette@kloften.dk
Tlf: 2010 1864

Lasse Bromman
Mail: Lasse@kloften.dk
Tlf: 2476 4830

Morten Rasmussen
Mail: Morten@Kloften.dk
Tlf: 3119 6018

Christoffer Fuglbjerg
Mail: CF@kloften.dk
Tlf: 6043 6501

Nete Kaasen
Mail: NK@kloften.dk
Tlf: 2159 9987

Musik

Mails sendes til musik@kloften.dk

Lasse Bromman, Driftleder
Mail: Lasse@kloften.dk
Tlf: 2476 4830

Rasmus Madsen, Gruppeansvarlig
Mail: Rasmus@Kloften.dk
Tlf: 2637 8363

Scener

Bjørn Jensen
Driftleder, Store Scene
Mail: bjoern@kloften.dk
Tlf: 4273 0076

Lars Rosenlund
Driftleder, Bakke Scene
Mail: lr@Kloften.dk
Tlf: 3031 1096

Mark Ougaard
Gruppeansvarlig, Beach Scene
Mail: Mark@kloften.dk
Tlf: 5377 1599

Mogens Schrader
Gruppeansvarlig, Bakke Scene
Mogens@kloften.dk
Tlf: 2873 1891

Martin B. Rasmussen
Gruppeansvarlig, Store Scene
Martin@kloften.dk
Tlf: 6155 3627

Sikkerhed

Bjarne Davidsen
Driftleder
Mail: bjarne@kloften.dk
Tlf: 2550 2010

Morten Rasmussen
Driftleder
Mail: Morten@Kloften.dk
Tlf: 3119 6018

Frivillige

Anita Weber
Driftleder
Mail: anitaw@kloften.dk
Tlf: 6021 4157

Uffe Skovrup
Gruppeansvarlig
Mail: uffe@kloften.dk
Tlf: 4111 0185

Mikkel Weber
Gruppeansvarlig
Mail: m.weber@kloften.dk
Tlf: 3056 0174

Pladsen

Kim Jensen
Driftleder, Plads
Mail: kim@kloften.dk
Tlf: 2067 9386

Rasmus Madsen
Driftleder, El
Mail: Rasmus@Kloften.dk
Tlf: 2637 8363

Peter Stæhr
Driftleder, VVS
Mail: Psr@kloften.dk
Tlf: 9380 6910

PR

Nete Kaasen
Driftleder, PR & Kommunikation
Mail: nk@kloften.dk
Tlf: 2159 9987

Maria Jeppesen
Driftleder, Design
Mail: mj@Kloften.dk
Tlf: 2637 8363

 

Salg

Jeanette Ravn
Driftleder
Mail: jeanette@kloften.dk
Tlf: 2010 1864

Christoffer Fuglbjerg
Driftleder
Mail: CF@kloften.dk
Tlf: 6043 6501

 

Event

Rie Sørensen
Driftleder
Mail: rie@kloften.dk
Tlf: 2789 3429

Gitte Møller Sørensen
Gruppeansvarlig
Mail: Gitte@kloften.dk
Tlf: 6177 0592

 

Økonomi

Anette Erichsen
Driftleder
Mail: ae@kloften.dk
Tlf: 4034 5159

Dorthe Struck
Driftleder
Mail: dorthe@kloften.dk
Tlf: 3121 6727

Anette Kastbjerg
Gruppeansvarlig
Mail: anette@kloften.dk
Tlf: 6163 5515

 

Kontrakter

Anette Kastbjerg
Driftleder
Mail: anette@kloften.dk
Tlf: 6163 5515

Anette Erichsen
Gruppeansvarlig
Mail: ae@kloften.dk
Tlf: 4034 5159

Bjarne Davidsen
Gruppeansvarlig
Mail: bjarne@kloften.dk
Tlf: 2550 2010

Kløften Festival
Hirsevej 2
6100 Haderslev

Kløften Festival